Zorg voor een verzorgde en kloppende kraam.
Het oog wil ook wat en onze ogen vinden het fijn als een kraam er verzorgd uitziet. Dit doe je door een overzichtelijke opstelling te maken van je spullen. Ook vind men het fijn als iets klopt. Als je hele luxueuze kleding verkoopt, doe je er dus goed aan om zelf ook je mooie kleding aan te trekken.
Biedt je klanten iets aan.
Uit onderzoek blijkt dat als mensen iets kleins krijgen, ze meer geneigd zijn wat voor je te doen. De pepermuntjes bij de rekening in een restaurant zijn hier een voorbeeld van. Dus geef de mensen wat oranje limonade of zo’n lekkere mini stroopwafel.
Val op.
Het is voor ons brein erg lastig om alle rommelmarkt kraampjes te onthouden. Maak iets bijzonders waardoor jouw kraam specifiek de aandacht trekt. Teken bijvoorbeeld met je kinderen een grote leeuw ervoor. Zo kunnen klanten tegen elkaar zeggen “Ik ga toch nog eens naar het kraampje met die leeuw”.
Leg prijskaartjes neer.
Mensen vragen vaak niet graag naar de prijs. Ze moeten dan namelijk je aandacht vragen en voelen ze zich meer bezwaard als ze iets niet kopen. Door prijskaartjes neer te leggen kunnen mensen in een opslag zien wat dingen kosten en is er meer duidelijkheid over de prijs die jij wilt.
Stem je kraam af op je publiek.
Bedenk van te voren welke kopers er lopen op de rommelmarkt en wat zij willen. Zijn het vooral lieve opa’s die op zoek zijn naar tierelantijntjes, hippe moeders die jagen op afgeprijsde merkkleding of kinderen die opzoek zijn naar speelgoed? Als je je prijs en spullen op de mensen op de rommelmarkt afstemt, maak je je kraam voor hen aantrekkelijk.