Pijnstoornis

Je hebt pijnklachten, maar er is geen medische verklaring voor
“Ik heb zo’n pijn in mijn rug, ik kan toch niet werken?! De pijn is zo hevig, het zit echt niet tussen mijn oren, dokter”

Pijnstoornis

Je hebt pijnklachten maar er is geen medische verklaring voor.

Lichamelijke klachten die geen (geheel) medische maar een psychische oorzaak hebben vallen onder de somatoforme stoornissen. Soms wordt er wel een medische oorzaak gevonden, maar lijken psychische factoren de lichamelijke klachten in stand te houden of te verergeren.

Een pijnstoornis valt onder de somatoforme stoornissen. Je hebt pijn, maar er is geen lichamelijke, medische, verklaring voor. De artsen kunnen niet vinden waardoor de pijn komt. Toch heb je er veel last van. Er kunnen allerlei vormen van pijn onder een pijnstoornis vallen. De meest genoemde pijnklachten zijn rugpijn, hoofdpijn en buikpijn. De pijnklachten kunnen je in het dagelijks leven en sociale leven erg belemmeren. Het kan er zelfs voor zorgen dat je bepaalde dingen niet meer doet die je vroeger wel deed.

De pijnstoornis kan voor veel twijfels zorgen, zeker als je de precieze oorzaak niet weet. Je kunt gaan piekeren over jouw klachten en soms worden ze daardoor juist veel erger of veroorzaakt het veel stressklachten. Door de pijnklachten kan je erg voorzichtig worden om te voorkomen dat je pijn ervaart of dat het verergert. Je gaat jezelf beschermen, je onderneemt bepaalde dingen niet (meer) en laat activiteiten aan je voorbij gaan. Dit kan weer voor andere klachten zorgen als vermoeidheid, minder energie en minder plezier beleven. Op sociaal gebied kunnen de pijnklachten gevolgen hebben. Je bent prikkelbaar, sneller geïrriteerd en hebt misschien helemaal geen zin om sociale activiteiten te ondernemen.

Wat kan een psycholoog voor je doen?

Het zal misschien wel heel raar klinken om psychologische hulp te krijgen. Je hebt immers last van pijnklachten, dus verwacht je het liefst een medische oplossing. Maar als herhaaldelijk onderzoek geen lichamelijke of medische oorzaak kan aanwijzen, kan een psycholoog je helpen om te leren leven met de pijn. Je zult leren hoe je die pijn kunt accepteren en beheersen en welke ontspanningsoefeningen daarbij kunnen helpen. Daarnaast zal er aandacht zijn voor het verbeteren van de levenskwaliteit. Het kan zelfs zo zijn dat de pijnklachten aanzienlijk verminderen en wellicht wel verdwijnen.

Hoe herken ik een pijnstoornis?

Bij een pijnstoornis heb je aanhoudend last hebt van een aantal van onderstaande klachten:

• Je hebt pijn in meerdere delen van het lichaam;
• Je ervaart hoofdpijn, rugpijn, buikpijn, of pijn op een andere plek;
• Je hebt medische hulp gezocht;
• Je arts kan niet vinden waardoor de pijn komt;
• Je pijnklachten zijn veel erger of duren veel langer dan bij andere mensen met hetzelfde lichamelijke probleem;
• Je pijnklachten hebben geen duidelijke lichamelijke oorzaak;
• Je doet dingen niet meer die je vroeger nog wel deed, bijvoorbeeld sporten, bij mensen op bezoek gaan of werken;
• Je piekert veel;
• Je voelt je machteloos;
• Je voelt je hulpeloos;
• Je voelt je niet (voldoende) gehoord;
• Je voelt je geïrriteerd;
• Je voelt je gefrustreerd;
• Je hebt slaapproblemen;
• Je ervaart angst;
• Je ervaart stressklachten;
• Je gebruikt overmatig medicatie;
• Je hebt een blijvende vraag om medische hulp.

Hoe behandelt een psycholoog een pijnstoornis

Op zoek naar de kern, inzicht geven en het draaglijker maken van de pijnklachten

Ik kan je helpen om te onderzoeken welke pijnklachten je ervaart en wat hiervan de mogelijke oorzaak kan zijn. Samen gaan we op zoek naar de kern van je klachten. We gaan na welke rol psychische factoren spelen, hoe de klachten in stand worden gehouden, hoe de klachten verergeren en/of verminderen en wat er anders kan. In de behandeling zal aandacht zijn voor psycho-educatie (meer leren over je pijnklachten en hun mogelijke psychische oorzaken) en praktische oplossingen. In de behandeling zal gebruik worden gemaakt van cognitieve gedragstherapie.

Vergoeding voor behandeling van een pijnstoornis

Achteraf declareren is mogelijk

Sessies dienen direct na afloop per PIN te worden voldaan. Afhankelijk van je zorgverzekering kun je (een deel van de) factuur met gemaakte behandelkosten achteraf declareren bij je zorgverzekeraar.

Informeer daarvoor bij je eigen zorgverzekering naar de voorwaarden van je aanvullende verzekering. Voor meer informatie over onze behandelingenpsychologen, werkwijze en tarieven kijk op de desbetreffende pagina’s.

Herken je jouw klachten en heb je behoefte aan hulp of heb je gewoon een vraag over de behandeling van je depressie? Neem dan contact met ons op voor een intakegesprek, of mail naar Psychologiepraktijk Van Buuren.

Zet de stap

"Ik help je om je sterke kanten in te zetten om je klachten de baas te worden."
Melissa van Buuren | Psycholoog