Hypochondrie (ziektevrees)

Je bent bang om ziek te zijn, ook al zegt de dokter van niet
Bij elk pijntje in mijn lichaam, maak ik mij ernstig zorgen. Ik denk dat ik dan doodga.”

Hypochondrie (ziektevrees)

Je maakt je continu zorgen over het hebben of krijgen van een ziekte

Hypochondrie is een angst voor een ernstige ziekte. Het wordt ook wel ziektevrees genoemd. Heb je een pijntje of een vreemde moedervlek? En denk je meteen dat er iets ‘heel erg mis’ is met je lichaam? Dan heb je misschien last van hypochondrie. Je denkt dan als snel ‘ik heb hier zoveel last van, dat moet wel iets ernstigs zijn’. Je gaat op internet je klacht opzoeken in de hoop dat het je geruststelt. Bij iemand met hypochondrie is dat vaak niet zo, veelal zorgt het voor meer angst. De last die je hebt van een lichamelijke klacht zegt weinig over de ernst van een kwaal. Onschuldige klachten kunnen heel vervelend zijn, zonder dat je echt iets mankeert. Je hoeft niet echt iets te mankeren, ook al denk je dat door hypochondrie. Hypochondrie kan jou erg beperken in het dagelijkse leven.

Wat kan een psycholoog voor je doen?

Ik kan je helpen om je hypochondrie te overwinnen. Daarvoor moeten we eerst terug naar de kern van het probleem: waar ben je precies bang voor en hoe komt dat? Door lastige situaties te oefenen, leer je om je angst te beheersen en stapsgewijs los te laten. Zo kom je tot het punt waarop je hypochondrie niet meer je leven regeert.

Hoe herken je hypochondrie (ziektevrees)?

Als je aanhoudend last hebt van een aantal van onderstaande klachten:
  • Je bent bang om een ernstige ziekte te hebben / krijgen;
  • Elke plek of pijntje valt je op en daarvan raak je in paniek;
  • Hoe banger je wordt, hoe vaker ja aan je kwaaltje, plekje of pijn denkt en hoe gevoeliger het betreffende lichaamsdeel wordt;
  • Verhalen die je onrust geven, pak je meteen op;
  • Je hebt hartkloppingen;
  • Je transpireert;
  • Je hebt koude rillingen;
  • Je bent duizelig;
  • Je trilt / beeft;
  • Je voelt je benauwd;
  • Je ervaart een vervelend gevoel op de borst;
  • Je hebt tintelingen of een doof gevoel in handen en/of voeten;
  • Je hebt een droge mond;
  • Je wordt rood;
  • Je valt flauw;
  • Je hebt het gevoel niet meer te weten wie of waar je bent;
  • Je bent niet gemakkelijk gerust te stellen, zelfs niet door een arts;
  • Je hebt het gevoel de controle over jezelf te verliezen;
  • Je hebt het gevoel dat je gek wordt;
  • Je hebt het gevoel dat je doodgaat.

Hoe behandelt een psycholoog hypochondrie (ziektevrees)?

Door te begrijpen wat er met je aan de hand is en anders te leren kijken naar je klachten

Hypochondrie is goed te behandelen. Dat begint al met het begrijpen van de klacht en uitleg te krijgen over wat er aan de hand is. Een veelgebruikte en effectieve behandelmethode is cognitieve gedragstherapie, je leert tot inzicht te komen welke zorgen en gedachten jou precies beangstigen. Deze ga je vervangen voor vaak realistischere, minder beangstigende gedachten. Het is goed om te weten dat het bezoeken van artsen, om ziektes uit te sluiten, vaak weinig effect heeft. Als je hypochondrie hebt dan vertrouw je vaak de uitslagen van dergelijke onderzoeken niet, of voel je je alleen maar tijdelijk beter.

Vergoeding voor behandeling van hypochondrie (ziektevrees)

Achteraf declareren is mogelijk

Sessies dienen direct na afloop per PIN te worden voldaan. Afhankelijk van je zorgverzekering kun je (een deel van de) factuur met gemaakte behandelkosten achteraf declareren bij je zorgverzekeraar.

Informeer daarvoor bij je eigen zorgverzekering naar de voorwaarden van je aanvullende verzekering. Als je meer informatie wilt over onze behandelingenpsychologen, werkwijze en tarieven kijk op de desbetreffende pagina’s.

Herken je jouw klachten en heb je behoefte aan hulp of heb je gewoon een vraag over de behandeling van dwangstoornis? Neem dan contact met ons op voor een intakegesprek, of mail naar Psychologiepraktijk van Buuren.

Overwin je ziektevrees

"Ik help je om je sterke kanten in te zetten om je klachten de baas te worden."
Melissa van Buuren | Psycholoog