Faalangst

Je kind is bang op het moment dat hij of zij moet presteren en je kind slaat daardoor dicht
“Als mijn kind een proefwerk heeft, raakt ze in paniek omdat ze bang is om fouten te maken. Het lukt haar dan niet meer om op de stof te komen.”

Je kind is bang om te falen

Faalangst is een vorm van angst, die kinderen kunnen ervaren als ze moeten presteren. Faalangst kan op verschillende gebieden voorkomen. Op school kan het zich bijvoorbeeld voordoen bij een toets, presentatie of als er klassikaal een vraag wordt gesteld. Kinderen kunnen het ook thuis ervaren als ze het gevoel hebben verantwoordelijk te zijn voor bepaalde dingen in het gezinsleven. Ook tijdens sport kunnen kinderen last hebben van faalangst. Doorgaans ervaren kinderen faalangst als ze iets moeten presteren.

Faalangst kan voorkomen als positieve faalangst of negatieve faalangst. In het geval van positieve faalangst werkt de angst bevorderend: de spanning en druk om te willen presteren zorgen ervoor dat je kind optimaal presteert. Als je kind echter last heeft van faalangst, is er meestal sprake van negatieve faalangst. Er kan onderscheid gemaakt worden tussen twee vormen van negatieve faalangst; actieve faalangst en passieve faalangst. Kinderen met actieve faalangst zien we vaak heel hard werken, ze zijn niet in staat wat afstand te nemen en komen niet voldoende toe aan ontspanning. Zij zijn voortdurend bezig met het moeten presteren en het gevoel dat het niet goed (genoeg) is. Bij passieve faalangst zien we dat kinderen stoppen met werken omdat ze te bang zijn voor een eventueel teleurstellend resultaat. Hun angst zorgt ervoor dat ze het liever niet proberen dan dat ze het verkeerd doen.

Wat kan een orthopedagoog of psycholoog doen?

Bij ons kan je kind hulp krijgen om de faalangst te verminderen of misschien wel weg te nemen. Bij faalangst spelen de gedachten van je kind een belangrijke rol. Je kind heeft mogelijk negatieve gedachten over zichzelf en de taak die hij of zij moet gaan doen. Dat leidt tot gevoelens van tekort schieten, waardeloosheid en angst. Vaak zijn deze negatieve gedachten irreëel. Door cognitieve gedragstherapie kunnen we deze gedachten veranderen en reëler maken en kan het gevoel wat achter de faalangst zit vaak weggenomen worden. Het kan je kind helpen om een reëler beeld te krijgen van hun prestaties en te werken aan zelfvertrouwen. Ook is het van belang dat je kind zich leert te ontspannen.

Hoe herken ik faalangst bij kinderen?

Als je kind aanhoudend last heeft van een aantal van onderstaande symptomen:

Je kind is bang voor bepaalde situaties waarop je kind moet presteren, zoals bij toetsen en spreekbeurten;
Je kind is bang om fouten te maken;
Je kind zegt vaak: ‘Ik kan het niet’;
Je kind heeft een afwachtende houding;
Je kind huilt of wordt boos als iets niet lukt;
Je kind vraagt veel om hulp;
Je kind geeft snel op;
Je kind vraagt vaak bevestiging;
Je kind wilt niet mee doen, weigert opdrachten;
Je kind wilt niet naar school of gaat met tegenzin;
Je kind heeft zich goed voorbereid op een toets, maar is bang dat hij of zij zich op het moment zelf niets meer kan herinneren;
Je kind denkt dat hij of zij het niet goed zal doen en zal falen;

Je kind presteert onder zijn of haar kunnen;
Je kind geeft vaak signalen van een negatief zelfbeeld;
Je kind denkt dat anderen beter zijn;
Complimenten komen niet goed over;
Veel piekeren;
Tijdens een toetsmoment voelt je kind paniek;
De angst uit zich in lichamelijke klachten, zoals hoofdpijn, maag- of darmklachten (diarree, braken), hartkloppingen, zenuwachtig zijn, zweten, rode vlekken, droge mond, slaapproblemen, hyperventilatie.

Hoe behandelt een orthopedagoog of psycholoog faalangst?

De eerste stap is om vast te stellen wanneer je kind last heeft van faalangst, wat er dan psychisch en lichamelijk met je kind gebeurt en waarom je kind faalangst krijgt. Met cognitieve gedragstherapie leert je kind om angstige gevoelens te herkennen en negatieve gedachten om te zetten naar positieve gedachten. Door meer inzicht te geven in de rol van gedachten op gedrag, leert je kind zelf controle te nemen in het geval van spannende situaties. Je kind leert angstige gedachten te herkennen en ontspanningsoefeningen toe te passen zodat je kind de momenten van paniek tegen kan gaan. Natuurlijk oefent je kind ook om in lastige situaties de faalangst de baas te worden.

Dat doen we stap voor stap, zodat je kind zelf ervaart dat hij of zij controle krijgt over de faalangst. Zo bouwt je kind langzaam maar zeker vertrouwen in zichzelf op en kan je kind de faalangst overwinnen.

Wij bieden naast een individuele behandeling ook een groepstraining voor kinderen met faalangst. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

Vergoeding voor behandeling van faalangst

Informeer voor vergoeding bij de gemeente

Sessies dienen direct na afloop contant of per PIN te worden voldaan. Bij de gemeente kun je informeren naar eventuele vergoedingen vanuit een persoonsgebonden budget (PGB) binnen de Jeugdwet. Daarnaast is bij enkele zorgverzekeraars een gedeeltelijke vergoeding vanuit de aanvullende verzekering mogelijk. Informeer daarvoor bij je eigen zorgverzekering naar de voorwaarden van je aanvullende verzekering.

Als je meer informatie wilt over onze behandelingenpsychologenorthopedagoogwerkwijze en tarieven kijk op de desbetreffende pagina’s.

Herken je de klachten en heb je behoefte aan hulp voor je kind of heb je gewoon een vraag over de behandeling van faalangst? Neem dan contact met ons op voor een intakegesprek, of mail naar Psychologiepraktijk Van Buuren.

Leer dat je gedrag en gedachtes kunt sturen

"Ik help je om je sterke kanten in te zetten om je klachten de baas te worden."
Melissa van Buuren | Psycholoog