Koud Water Training

Leer je comfortabel te worden met het oncomfortabele.
Koud Water Training is een praktische en wetenschappelijk onderbouwde manier om gelukkiger en mentaal sterker te worden.

Koud Water Training

Verbeter je humeur, cognitief functioneren en mentale veerkracht, zodat je beter met stress en tegenslagen kan omgaan.

Ieder mens heeft wel eens te maken met tegenslagen of lastige situaties. Dit soort situaties zijn helaas niet altijd te voorkomen en daarom is het belangrijk dat je over mentale veerkracht beschikt. Mentale veerkracht is het vermogen om je aan te passen aan stress en tegenslag. Mensen met een hoge veerkracht zijn optimistisch en hebben het vermogen om problemen te relativeren door ze in een breder perspectief te zetten. Koude Training kan helpen om je mentale veerkracht te boosten. Daarnaast kan Koud Water Training je humeur verbeteren en zorgen voor beter cognitief functioneren.

 

Hoe werkt Koud Water Training?

Bij Koud Water Training leer je comfortabel te worden met het oncomfortabele; je leert om te gaan met een van de grootste stressoren: Extreme kou. Kan jij je mentaliteit aanpassen, zodat je meer aankan? De meeste dingen die we in ons dagelijkse leven doen, bestaan uit activiteiten die in onze comfortzone liggen. Door dingen te doen die uit je comfortzone vallen, boost je jouw mentale veerkracht. De hersenen leren: Ja, het water is koud, maar het is niet zo gevaarlijk als mijn lichaam me in eerste instantie liet denken; sterker nog, het kan fantastisch voelen om de kou te doorstaan doordat er allerlei natuurlijke stofjes in je lichaam vrijkomen. Een van die stofjes heet noradrenaline en wordt geassocieerd met zaken als aandacht, focus en stemming.

 

Voor wie?

  • Mensen met depressieve klachten
  • Mensen met angstklachten
  • Mensen die overmatige stress willen verminderen
  • Mensen die hun aandacht en focus willen verbeteren

 

De Koud Water Training

De koud water training is bedoeld voor de leeftijd van 18 tot en met 99 jaar in de buurt van Hilversum.

Zo ziet de training eruit:
  • Kennismaking
  • Gezondheidscheck!
  • Uitleg over effecten
  • Ademhaling en focus
  • Warming-up
  • De duik
  • Opwarmen met koffie & thee
  • Nagenieten

 

Wat neem je mee?

  • Zwemkleding
  • Warme kleding gemakkelijk aan te trekken
  • Handschoenen, muts, sjaal
  • Eventueel neopreen handschoenen en/of sokken
  • Handdoek

De training wordt gegeven door de koelste psycholoog van onze praktijk en zullen we doen in de de buurt van Hilversum. De precieze lokatie is bij het water langs de N201 ter hoogte van “Ottenhome” .

STRESSCONTROLE EN KOUD WATER

Koud water zwemmen is een natuurlijke training van de hersenen en stelt je in staat beter met stress om te leren gaan. Zodra je in aanraking komt met het koude water, wil je ademhaling op hol slaan. Het koude water veroorzaakt een fight-or-flight reactie. Dit is heel normaal en een gezonde vorm van stress. De keuze is aan jou of je kiest om de stress de overhand te laten nemen en inderdaad te gaan hyperventileren of om lekker rustig te blijven. Wanneer je kiest voor dit laatste en je focust op een rustige gecontroleerde ademhaling, zal je merken dat het fantastisch voelt dat jij deze beproeving kan doorstaan en zal je lichaam de kou accepteren. Geralda helpt je graag om de controle over je ademhaling te krijgen tijdens deze koude stress. Dit kan namelijk ook helpen om meer controle te krijgen over stressoren in het dagelijkse leven.

 

LIEFDE VOOR DE KOU

In het leven gaat het erom hoe je dingen ervaart; positief of negatief. Dingen als je gevoelens, gedachtes en perceptie geven invulling aan hoe jij dingen ervaart. De kou is een simpel voorbeeld van iets wat je van negatief naar positief zou gaan kunnen ervaren door middel van hoe je ermee omgaat – op fysiologisch en mentaal niveau. Deze mindset kan je ook gebruiken voor andere stressoren die je tegenkomt in je leven. Een veerkracht boost kan je leven gemakkelijker en leuker maken.

Persoonlijk merkt Geralda dat koud water haar helpt bij ontstressen en dus voor ontspanning zorgt. Het helpt haar om even enkel bezig te zijn met haar lichaam, de kou en verder niks. Geralda haar liefde voor de kou en neuropsychologie heeft ervoor gezorgd dat ze zich hier verder in is gaan verdiepen.  Ze deelt deze passie en kennis graag met andere mensen. Het is prachtig om mensen sterker en blijer te zien worden door middel van zoiets simpels als kou.

Gaat (bijna) altijd door

Het is een Koud Water Training, dus koude hoort erbij. De training zal worden afgezegd indien de buitentemperatuur kouder dan -5 graden is.

Tarief

Eenmalige training: € 50,-
Een vijfritten kaart: € 199,-

Aanmelden

Vragen of aanmelden? Gebruik onderstaand formulier, we nemen binnen 24 uur telefonisch contact met je op.


    Slijp je geest en vertrouw op je eigen kunnen

    “Accepteer de kou in plaats van dat je ertegen vecht, want dan is Koud Water Training uiteindelijk slechts een koud kunstje.”
    Geralda van ’t Hof | Psycholoog i.o.

    Klachten

    Er zijn veel psychische klachten. Heb jij bijvoorbeeld last van angst, stress, trauma, burn-out, een depressie of moeite met rouwverwerking? Voor elke klacht is een specifieke behandeling. Klik door voor specifieke informatie over klachten, symptomen en behandelingen.
    Lees verder >

    Werkwijze

    Jij staat centraal. We beginnen met een kennismaking en intake om vervolgens tot een diagnose en behandeldoelen te komen. Het is belangrijk dat je voor een psycholoog kiest die je vertrouwt en waar je een ‘klik’ mee hebt. Jij kiest zelf of je door wilt gaan met de behandeling.
    Lees verder >

    Tarieven

    De behandelkosten die gehanteerd worden in onze psychologiepraktijk kunnen, afhankelijk van je zorgverzekering, (gedeeltelijk) achteraf gedeclareerd worden bij je zorgverzekeraar. Informeer daarvoor bij je eigen zorgverzekering naar de voorwaarden.
    Lees verder >